Heb je moeilijkheden om je te verplaatsen? Geraak je niet of moeilijk op je bestemming en heb je een beperkt inkomen? Is het openbare vervoer geen optie? Blijf niet thuis zitten: de Mobitwin Centrale (Minder Mobielen Centrale) is er voor jou! Onze vrijwillige chauffeurs brengen je graag naar jouw bestemming!
Een afspraak bij de dokter of een medisch onderzoek? Je aanvraag krijgt voorrang.
Voorwaarden
- Je bent minder mobiel door een lichamelijke, geestelijke en/of sociale beperking
- Je kan niet van het openbare vervoer (bus, ...) gebruikmaken
- Je bent gedomicilieerd in As
- Jouw inkomen en dat van je partner mogen niet hoger zijn dan twee keer het corresponderende bedrag van de wetgeving m.b.t. het leefloon voor reguliere ritten en niet hoger zijn dan drie keer het leefloon voor vervoer omwille van medische redenen
- Je komt NIET in aanmerking als er op jouw adres andere personen wonen die geen beroepsactiviteit uitoefenen en die over een persoonlijk voertuig beschikken en jou dus kunnen vervoeren.
Lid worden
Voldoe je aan de voorwaarden? Dan kan je vragen om lid te worden van de Mobitwin Centrale (Minder Mobielen Centrale). Een maatschappelijk assistent komt bij jou thuis langs voor een sociaal onderzoek.
Lidgeld:
- Gezin (samenwonenden): € 18 per jaar
Schrijf je pas in na 1 juli? Het lidgeld bedraagt € 9 - Alleenstaanden: € 12 per jaar
Schrijf je pas in na 1 juli? Het lidgeld bedraagt € 6
Let op: Je kan gratis een begeleider meenemen áls je dat op voorhand aan de centrale laat weten. Begeleiders die geen lid zijn van de Mobitwin Centrale (Minder Mobielen Centrale), zijn niet gedekt door de Mobitwin Centrale-verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid!
Rit aanvragen
Vervoer nodig? Contacteer onze Mobitwin Centrale-verantwoordelijke minstens zeven dagen op voorhand. Je kan de dienst bereiken op het nummer 089 39 10 30, elke werkdag van 9 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Let op! Als onze Mobitwin Centrale-verantwoordelijke niet op de hoogte is van jouw rit, ben je niet verzekerd bij een eventueel ongeval.
Geef altijd de volgende gegevens door als je een aanvraag doet:
- Jouw naam
- Dag en tijdstip van vertrek
- Plaats van bestemming
- Duur van wachttijd of tijdstip van terugrit
- Gebruik van eventuele hulpmiddelen (rolstoel, ...)
- Naam van je eventuele begeleider
Als er geen chauffeur vrij is, word je onmiddellijk verwittigd.
Als een chauffeur uitzonderlijk niet kan (onvoorziene omstandigheden, ...), word je zo snel mogelijk verwittigd en zoeken we samen naar een oplossing.
Heb je een rit aangevraagd maar kan jij écht niet (gegronde reden)? Verwittig zo snel mogelijk onze Mobitwin Centrale-verantwoordelijke. Als je dat niet doet en de chauffeur voor niets moet terugkeren, moet je een vergoeding betalen.
Betalen rit
Na de rit reken je af bij de chauffeur. Hij/zij vult het rittenboekje in tweevoud in. Eén exemplaar is voor jou en is jouw betaalbewijs, het andere exemplaar is voor onze dienst.
Eventuele parkeerkosten (parkeerticket, ...) worden ook aangerekend.
Vraag de juiste tarieven altijd even na bij onze Mobitwin Centrale-verantwoordelijke.
Reglement
Sociale dienst - OCMW
Vrije toegang