Direct naar hoofdmenu / zoekveld
/ Leven & Welzijn / Levensloop / Overlijden / Overlijdensaangifte

Overlijdensaangifte

De aangifte van overlijden gebeurt door de begrafenisondernemer. Deze zorgt er ook voor dat hij alle nodige documenten meebrengt.

  • Het overlijdensattest afgeleverd door de geneesheer.
  • De identiteitskaart van de overledene.
  • De wilsbeschikking van de overledene, afgeleverd door de gemeente waar de overledene gedomiciliëerd is.
  • De toelating tot begraving, afgeleverd door de gemeente waar de overledene zal begraven worden.

Eventueel ook:

  • Een toelating tot begraven van de Procureur des Konings bij de rechtbank van eerste aanleg ingeval van een gewelddadige oorzaak.
  • Het trouwboekje van de overledene of van de ouders.
  • Het rijbewijs van de overledene.
  • De aanvraag tot crematie.
  • Het inlichtingenformulier dat eerder werd overgemaakt door de dienst burgerlijke stand.
De overlijdensakte kan steeds afgehaald worden in de gemeente waar de persoon overleden is.
Dit is ook mogelijk bij het gemeentebestuur van de laatste woonplaats vanaf het ogenblik dat deze akte daar in de registers is overgeschreven.

 

Deze producten kan je heel binnenkort via ons digitaal loket aanvragen.

  • afschrift akte doodgeboren kind
  • afschrift akte overlijden
  • internationale overeenkomst overlijden